FRÅGOR & SVAR

FRÅGOR OCH SVAR

Här är tankar och förslag och

frågor från dig som utställare välkomna!

Sänd frågor till oss i styrelsen så svarar vi här.

Vi kommer också med egna tips och annat.

Många saknade Konstvågen förra året. Vi har arbetat hårt för att den verkligen skall bli av 2021.

Konstnärerna har fortsatt sitt arbete trots omständigheterna och Konstvågen manifesterar kulturens betydelse och kraft.

Vi hoppas naturligtvis att situationen allmänt har blivit lättare i början av augusti, men måste ändå förbereda oss på det ändå kan bli en något annorlunda konstvandring. Tillsammans kan vi dock lösa uppgiften. Under året har faktiskt de flesta små konstgallerier runt om i landet hållit öppet, besökarna har spridit ut sig respekterat avstånd. Under Konstvågen är det faktiskt 100 små ”gallerier” som har öppet.

Varje deltagare ansvarar för mottagandet av besökarna och att de regler och rekommendationer som gäller i början av augusti följs. Det är Du som sätter ramarna för besöken, du måste känna dig trygg och säker liksom besökarna! Vi är övertygade om att ni klarar det.

HUR GÖR MAN ?

Det gäller bara att tänka till, tänka efter före. Varje konstnär måste tänka igenom hur just hon/han tar emot intresserade gäster i sin ateljé, sitt hem, sin utställningsplats det är inget som går att reglera lika för alla. Vi uppmanar på alla sätt besökarna att hålla avstånd, respektera era anvisningar och ha tålamod. En del kanske blir besvikna för att de inte kommer till tillräckligt fort, men vi har lärt oss betydelsen av att vänta och det finns faktiskt  över 100 konstnärer att titta in till, man får pröva någon annanstans. - Om du inte kom in till någon konstnär kan du faktiskt kontakta dem och fråga om du får komma en annan dag!

I samlingsutställningen på biblioteket gäller de aktuella reglerna för besökare i allmänna lokaler d v s begränsningar i hur många som får se utställningen samtidigt etc.

Vi kommer att påminna om de rekommendationer och regler som råder i början av augusti, följ kulturföreningens hemsida. UNDER TABBEN KONSTVÅGEN ”Detta måste du som konstnär veta om Konstvågen 2021” samt att du där hittar en link till FOLHÄLSOMYNDIGHETEN så att du kan vara uppdaterad om COVID 19

HÄR ÄR NÅGRA TIPS:

- Hur ställer jag ut? Öppnar jag mitt hem, min ateljé, har jag en utställning i trädgården, i ett tält , genom att hänga en  tavla utanför grinden …  - det viktiga är din närvaro, att just du hittar ett sätt att visa din konst som passar Dig, din lokal, ditt hem. Du kanske har en ingång och en utgång …. Du kanske själv är vaccinerad, men det gäller ju att skydda andra också.

-  Hur tar jag emot besökarna och talar om vad som gäller?  Hur många får komma in samtidigt?

Sätt gärna upp en handskriven lapp!  ”Endast 2 besökare åt gången!  Vänta utanför på din tur. Sitt gärna ner i trädgården och vänta etc